4 februari 2014

lunch-muffins

....maar ook voor tussendoor

Ik werk 8 dagen achter elkaar en ben dan 7 dagen vrij. Voor ik aan mij werkweek begin bak ik 'lunchmuffins',die stop ik (deels) in de vriezer en elke dag neem ik een doosje mee met een muffin en wat (gedroogd)fruit en noten. Makkelijk, gezond en heel erg lekker.

Inmiddels heeft het recept (dat ik op het dragen-en-voeden forum tegen kwam) bij mij een aantal veranderingen ondergaan
minder en gezondere zoetstof (gula java/oerzoet), andere meelsoorten (amandel-spelt-kastanje), toevoeging van andere zaden en bessen. Het maakt niet uit. In de allerlaatste versie heb ik yoghurt en boter vervangen door amandelmelk en extra kokosolie om een koemelk vrije muffin te maken

Lunch / Ontbijt muffins (verbeterde versie)
ingredienten basis:
1 ei 
40 gr.gula java of oersuiker
60ml kokos olie, vloeibaar gemaakt 
120ml yoghurt 
1 geraspte appel, met schil 
1 geraspte wortel (winterwortel, net zoveel als de appel) 
75 gr rozijnen (gojibes/abrikoos/vijg/moerbij bes/dadel)
40 gr kokos 
50 gr havermout 
120 gr volkorenbloem  (amandelmeel, kastanjemeel (kleine hoeveelheid) kokosmeel)
1 tl bakpoeder 
1/2 tl baksoda (zonder baking soda zijn ze echt minder lekker)
2 tl koekkruiden 

ingredienten topping: 
1 el kokosolie 
1 el boter
2 el volkorenbloem 
3 el granenvlokken ( basismuesli, speltmuesli)
2 el zonnebloempitten 
2 el sesamzaadjes 
2 el pompoenpitten  lijnzaad, moerbijbes, gojibes...........)
2 el honing 
1 el water 

Oven voorverwarmen op 190 graden 
In een kom ingredienten van eerste deel samenvoegen en heel goed mengen
In een andere kom alle ingredienten voor de topping goed mengen. 
In een muffinvorm papieren vormpjes doen en vullen met het beslag (is vrij stijf als je volkorenmeel gebruikt), dan een flinke eetlepel topping erop doen. 25 minuten bakken, uit de muffin vorm tillen en (in de papiertjes) op een rooster laten afkoelen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten