25 maart 2012

sweet lente-memories


Elk voorjaar als de knoppen op springen staan, de vogeltjes zich van hun beste kant laten horen om een leuke partner te scoren en de zon (als ze schijnt) eigenlijk op z'n allerlekkerst is, komt bij mij een liedje naar boven dat ik ruim 45 jaar geleden op de lagere school heb geleerd van 'de bovenmeester' toen hij een dagje moest invallen

Rond als een balletje en donzig zacht
geel als een boterbloem in zonnepracht
trippelende pootjes zo teer en fijn
tussen zand en strootjes wat zou dat zijn
. . . . . . . . . . een kui-ken-tje

Toen ik 11 was ging mijn moeder op de 'verantwoorde toer' en kregen we met Pasen geen chocolade-ei maar een kuikentje. Het kadootje kon niet wachten tot eerste paasdag dus  zaterdagmiddag kwam het kado al op tafel. Piep werd groot, poepte overal in huis (wat niet erg was want we gingen verhuizen) en liep achter mijn moeder aan naar de bakker en de slager. Gelukkig werd er bij het nieuwe huis een kinderboerderij aangelegd en daar verdween Piep bij haar vriendjes in het kippenhok






Geen opmerkingen:

Een reactie posten